مراقبت و سلامتی

۱۱ خاصیت روغن جوجوبا

روغن جوجوبا

۱۱ خاصیت روغن جوجوبا

روغن جوجوبا یا Jojoba oil مایع تولید شده در دانه گیاه سیموندزیا کینانسیس است، درختچه‌ای که بومی جنوب آریزونا، جنوب کالیفرنیا، و شمال غرب مکزیک است.

روغن جوجوبا سرشار از خواص بی‌نظیر است. در این مقاله به ۱۱ خاصیت برتر این روغن می‌پردازیم.

با سایت اصلاح همراه شوید.

"خواص

خواص پوستی روغن جوجوبا

تقویت سد دفاعی پوست

روغن جوجوبا سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین E و A و اسیدهای چرب امگا 6 است، که مواد تشکیل دهنده ضروری سد پوست هستند. همچنین به عنوان یک مرطوب کننده نیز عمل می‌کند. این لایه محافظ، همراه با اثرات ضد التهابی ویتامین E، باعث بهبودی پوست می‌شود.

این روغن می‌تواند برای مبتلایان به اگزما و پسوریازیس بسیار مفید باشد. استفاده از یک یا دو قطره آن روی این نقاط یک تا دو بار در روز، به بهبود شرایط کمک می‌کند.

درمان پوست خشک

مانند روغن های دیگر، روغن جوجوبا برای تسکین پوست های خشک و تحریک شده عالی است. روغن جوجوبا به آرام کردن پوست کمک می‌کند و در عین حال هیدراتاسیونی را که برای بازسازی نیاز دارد، فراهم می‌کند. و از آنجایی که یک مرطوب کننده است، یک مهر و موم محافظ روی پوست ایجاد می‌کند تا از کاهش رطوبت آن در آینده جلوگیری کند.

چند قطره روغن جوجوبا را مستقیماً پس از شست و شو استفاده کنید، یا آن را با مرطوب کننده خود مخلوط کنید تا اثربخشی آن را افزایش داده و پوست خود را آبرسانی کنید.

درمان آکنه

ترکیب شیمیایی روغن جوجوبا باعث می‌شود تا سبوم پوست را شبیه سازی کند. بنابراین با جلوگیری از تولید بیش از حد چربی در مناطقی از پوست که نیازی به آن نیست، پوست را متعادل می‌کند. همچنین این روغن حاوی خواص ضد میکروبی است که می‌تواند انواع خاصی از باکتری‌ها را از بین ببرد و آن را به گزینه‌ای عالی برای پوست‌های مستعد آکنه تبدیل کند.

می‌توانید چند قطره از آن را پس از شست و شوی پوست با یک پنبه‌ تمیز روی صورت خود بکشید. یا از آن به عنوان روغن حامل برای سایر ضد آکنه‌ها، مانند روغن درخت چای استفاده کنید.

جلوگیری علائم پیری

روغن جوجوبا به طور طبیعی سرشار از ویتامین E است، یک آنتی اکسیدان قوی که به پوست کمک می‌کند تا از خود در برابر رادیکال‌های آزاد که می‌توانند باعث پیری زودرس و آسیب پوست شوند، دفاع کند. همچنین سرشار از اسیدهای آمینه است که بلوک های سازنده کلاژن هستند. در نتیجه باعث کاهش خطوط ریز و چین و چروک و همچنین بهبود بافت، رنگ و قابلیت ارتجاعی پوست می‌شود.

درمان تبخال

چندین روغن ضروری مانند درخت چای و نعناع فلفلی وجود دارد که به کاهش شدت تبخال و حتی به دفع آن کمک می‌کند. اما این روغن‌ها باید توسط یک روغن حامل رقیق شوند تا پوست را تحریک نکنند، و اینجاست که روغن جوجوبا وارد می‌شود.

یک آرایش پاک کن عالی

دروغن جوجوبا یک پاک کننده آرایش عالی است، زیرا سبک و غیر چرب است. بعلاوه، بدون اینکه پوست را بکشد و به آن آسیب برساند، تمام آرایش شما را پاک می‌کند.

چند قطره را روی صورت خود ماساژ دهید و اجازه دهید حدود یک دقیقه بماند. یک پارچه نرم و تمیز را با آب گرم خیس کنید و به آرامی آرایش خود را پاک کنید. آرایش چشم خود را تا آخر باقی بگذارید تا روغن زمان بیشتری روی آن اثر بگذارد. سپس به آرامی پوست خود را خشک کنید.

"خواص

خواص روغن جوجوبا برای مو

نرم کننده مو

مولکول های روغن جوجوبا شبیه سبوم هستند که به طور طبیعی موهای شما را با روغن می‌پوشاند. استفاده از آن روی پوست سر و موهایتان می‌تواند تارهای مو را هیدراته کند و به حفظ رطوبت آن کمک کند و به موهای شما احساس نرمی و سلامتی بدهد. و از آنجایی که فوق العاده سبک است، افراد با موهای نازک می‌توانند از آن برای آبرسانی به موهای خود بدون حس کردن سنگینی نرم کننده های معمولی استفاده کنند.

می توانید چند قطره روغن جوجوبا را به نرم کننده خود اضافه کنید، روغن را مستقیماً روی تارهای مو بعد از شامپو قرار بدهید و اگر موهای شما خیلی خشک است، می‌توانید اجازه دهید یک شب کامل روی سر شما بماند.

درمان شوره سر

روغن جوجوبا به طور طبیعی حاوی اسید پالمتیک و اسید استئاریک است که هر دو حالت دهنده و محافظ مو شناخته می‌شوند. هنگامی که این روغن روی پوست سر ماساژ داده می‌شود، هیدراتاسیون اضافه آن به جلوگیری از شوره سر یا خارش پوست سر کمک می‌کند. از آنجا که روغن جوجوبا در متعادل کردن پوست مهارت دارد، استفاده مداوم می‌تواند از بازگشت شوره سر جلوگیری کند.

بسته به شدت شوره سر خود، می‌توانید از روغن جوجوبا قبل از شامپو کردن (حدودا 20 دقیقه قبل از شستشو روی مو بماند)، یا به عنوان یک نرم کننده پوست سر بعد از شامپو استفاده کنید.

محافظت در برابر آسیب‌ها

اسیدهای چرب موجود در روغن جوجوبا نه تنها مو را حالت می‌بخشد، بلکه از آن در برابر آسیب حرارتی ناشی از سشوار و … محافظت می‌کند. آن آنتی اکسیدان های قوی را به خاطر دارید؟ آنها از موهای شما در برابر رادیکال های آزاد مانند پوست شما محافظت می‌کنند. همچنین برای کسانی که موهای رنگ شده دارند، روغن جوجوبا می‌تواند به افزایش طول عمر رنگ موی شما نیز کمک کند. برای به دست آوردن این نتایج، قبل و بعد از حالت دادن یک قطره از روغن جوجوبا را روی موهای خود بمالید.

افزایش ضخامت و رشد مو

ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در روغن جوجوبا (ویتامین‌های B و C، روی، مس) مو را تغذیه می‌کنند و به ضخامت و رشد مو کمک می‌کنند. برای مثال زینک موجود در آن برای رشد بافت مو حیاتی است.

هر کسی که از ریزش مو رنج می‌برد، چند قطره از آن را روی پوست سر خود بمالد. این کار به مرطوب شدن فولیکول ها برای جلوگیری از خشکی، که می‌تواند منجر به ریزش مو شود، کمک می کند.

جلوگیری سفیدی مو

دلیل از دست دادن رنگدانه‌ها و سفیدی زودرس مو کمبود مس است . مس در حال حاضر به عنوان یک ترکیب بالقوه ضد پیری موضعی در حال مطالعه است. از آنجایی که روغن جوجوبا حاوی مس و آنتی اکسیدان های محافظ مانند ویتامین های C و E است، استفاده از آن می‌تواند به کند کردن این روند و بازگرداندن مقداری از مس از دست رفته کمک کند.

"<yoastmark

نکته: قبل از هرگونه استفاده از این روغن، آن را روی بخش کوچکی از بدن خود امتحان کنید. ممکن است بعضی پوست‌ها به آن حساسیت نشان دهند!

4 دیدگاه در “۱۱ خاصیت روغن جوجوبا

  1. شیدا گفت:

    باسلام ممنون از اطلاعات مفیدتان .😊

  2. حمید رضا گفت:

    سلام . به نظر روغن خیلی خوبی میاد .
    البته اینکه آدم بتونه از فروشگاهی معتبر خریداری کنه و اصل بودنش تضمین شده باشد خیلی مهمه .

  3. احسان گفت:

    خیلی مفید و جالب بود. ممنون

  4. مجید گفت:

    بسیار عالی و مطالب ارزشمند بود .
    تشکر از گرداوری مطلب و اطلاع رسانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *