مراقبت و سلامتی

چگونه ژل اصلاح آلوئه ورا را در خانه درست کنیم؟

ژل آلوئه ورا چیست

ژل آلوئه ورا چیست؟

گیاه آلوئه ورا (Aloe vera) قرن‌هاست به دلیل خواصش در عرصه‌ی سلامت، زیبایی، دارویی و مراقبت از پوست شناخته شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. از برگ‌های این گیاه می‌توان ژل آلوئه ورا (آلوورا) را تهیه کرد.

گیاه آلوئه ورا

برگ‌های گوشتی گیاه آلوئه ورا

 

از مهمترین استفاده‌های ژل آلوئه ورا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. بیماری‌های پوستی:

گیاه آلوئه ورا از زمان‌های بسیار دور برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های پوستی شناخته شده بود. بیماری‌هایی همچون پسوریازیس، شوره سر، سوختگی جزئی، آسیب براثر اشعه UV، تبخال، آکنه…

۲. آفتاب سوختگی:

آلوئه ورا برای آفتاب سوختگی بسیار مناسب است .این گیاه با کاهش التهاب به تسکین درد و قرمزی کمک می‌کند. این ژل همچنین به کلاژن سازی کمک می‌کند و به تولید آن سرعت می‌بخشد. این موضوع بر روند بهبود پوست تاثیر دارد. بهترین راه استفاده از آن این است که ژل را مستقیماً از خود گیاه بگیرید. در ادامه مقاله به چگونگی این کار می‌پردازیم.

۳. خشکی پوست:

ژل آلوئه‌ورا به راحتی جذب پوست می‌شود و می‌تواند به درمان خشکی پوست کمک کند. در نظر داشته باشید که پس از شست‌ و شو، از ژل آلوئه استفاده کنید تا به رطوبت پوست شما کمک کند. یکی از روش‌های استفاده از این ژل، درست کردن اسپری حاوی این ژل و گلاب خالص و ارگانیک همراه با آب است. به این صورت که شما ۱ بخش از ۴ بخش را ژل آلوئه ورا، ۱ بخش از ۴ بخش از گلاب ارگانیک و ۲ بخش از ۴ بخش را از آب تصفیه پر کنید. بطری را خوب تکان دهید تا مواد با هم ترکیب شوند، سپس آن را روی پوست خود با فاصله ۳۰-۴۰ سانتی‌متری اسپری کنید. (حتما توجه کنید که قبل از استفاده کامل از این اسپری آن را روی بخش کوچکی از پوست بدن خود امتحان کنید تا مطمئن شوید به آن حساسیت ندارید.)

۴. آکنه و جای جوش:

آلوئه ورا با خاصیت تسکین دهنده و آنتی باکتریالی که دارد، می‌تواند یکی از بهترین روش‌های درمان آکنه باشد. با افزایش کلاژن سازی پوست به از بین بردن زخم‌هایی مانند جای جوش و آکنه و همچنین روشن سازی پوست بسیار کمک می‌کند. اگر به آلوئه ورا حساسیت ندارید و از پزشک پوست خود تایید استفاده از ژل‌های آلوئه ورا گرفتید، از محصولاتی که دارای آلوئه ورا هستند استفاده کنید.

۵. اصلاح کردن و ژل آلوئه ورا:

تا به حال بعد از اصلاح دچار سوزش و قرمزی پوست شده‌اید؟ این اتفاق بسیار رایج است ولی برای پیشگیری و یا درمان آن می‌توان از آلوئه ورا استفاده کرد. پس از اصلاح اگر ژل آلوئه ورا را روی پوست خود قرار دهید، به تسکین التهاب بسیار کمک می‌کند.

اما برای اصلاح کردن می‌توانید ژل اصلاح(Shaving Gel) آلوئه ورا خود را در خانه درست کنید!

اصلاح با این ژل ارگانیک برای شما اصلاحی سالم و بی‌نقص به ارمغان می‌آورد. 

خواص گیاه آلوئه ورا

خواص مفید ژل اصلاح آلوئه ورا

چگونه در خانه ژل اصلاح آلوئه ورا درست کنیم؟

در منزل ژل اصلاح ارگانیک خود را تولید کنید! 

مواد لازم:

۱. یک فنجان آلوئه ورا طبیعی (ترجیحا از ژل‌های آماده و بسته‌بندی شده استفاده نکنید.)

۲. یک قاشق چای خوری روغن ویتامین E غیر GMO و بدون سویا از گل آفتابگردان

۳. نصف قاشق چای خوری سیتریک اسید(Citric Acid) 

*اسید سیتریک گاهی اوقات می تواند پوست حساس را تحریک کند. در این صورت از آن استفاده نکنید و ۱ قاشق چای خوری روغن ویتامین E را جایگزین آن کنید.

۴. ۵ قطره روغن درخت چای (اختیاری)

۵. ۳ قطره روغن اسطوخودوس (اختیاری)

استفاده از ژل آلوئه ورا

استفاده از ژل آلوئه ورا برای اصلاح

مراحل تهیه ژل اصلاح آلوئه ورا:

۱. قسمتهای خاردار کناره های برگ را با چاقو برش دهید. پوسته‌ی اصلی و ضخیم آلوئه ورا را با استفاده از چاقو یا پوست کن جدا کرده و ژل داخلش را به اندازه‌ی ۱ فنجان خارج کنید.

۲. آلوئه ورا را در مخلوط کن بریزید و به خوبی مخلوط کنید تا به شکل ژل مایع شود. ماده مقداری کف خواهد کرد، اما کف به سرعت ته نشین می‌شود.

۳.  آلوئه ورا را در یک ظرف ریخته و روغن ویتامین E و روغنهای دیگر نام برده شده را به آن اضافه کنید. 

۴. حداکثر می‌توانید تا ۴۵ روز در یخچال نگهداری کنید.

روش تهیه ژل‌های اصلاح آلوئه ورا

روش تهیه ژل‌های اصلاح آلوئه ورا در خانه

روش استفاده از ژل آلوئهورا:

برای استفاده ژل درست شده را به حمام ببرید، مقداری از ژل را برداشته و در محلی که می‌خواهید اصلاح کنید روی پوست قرار دهید. هنگام قرار دادن ژل روی بدن، شیر آب را ببندید. با این کار در مصرف آب صرفه جویی میکنید. همچنین باعث می شود که ژل روی پوست شما بماند و هنگام اصلاح با آب پاک نشود. وجود آلوئه ورا و روغن ویتامین E باعث می‌شود خشکی پوست پس از اصلاح به شدت کاهش پیدا کند. به این صورت حتی بعد از اصلاح هم پوست شما احساس شادابی و رطوبت می‌کند. حتما توجه کنید که قبل از استفاده کامل از این ژل اصلاح آن را روی بخش کوچکی از پوست بدن خود امتحان کنید تا مطمئن شوید به آن حساسیت ندارید.

 ژل اصلاح آلوورا

برگ های گیاه آلوئه ورا

استفاده از این ژل به عنوان ژل اصلاح مزایای زیادی دارد. برای مثال این ژل کاملا طبیعی است و هیچ ماده شیمیایی و نگه‌دارنده‌ای در آن وجود ندارد. نکته قابل توجه دیگر این است که شما با درست کردن و استفاده کردن از این ژل دست‌ساز به محیط زیست بسیار کمک می‌کنید و میزان زباله‌های غیر بازیافتی را کاهش می‌دهید. نکته‌ی آخر این که می‌توانید از این ژل برای آفتاب سوختگی پوست نیز استفاده کنید.

نوشته های مشابه

5 دیدگاه در “چگونه ژل اصلاح آلوئه ورا را در خانه درست کنیم؟

  1. بهروز گفت:

    بسیار عالی به امید موفقیت روز افزون تبریک

  2. MryMKHanmohammadi گفت:

    خیلی ممنون از طلاعات مفید و کاربردیتون♥️🙏

  3. ویدا گفت:

    مطلب جالب و کاربردی بود. مرسی

  4. پوریا گفت:

    سلام میشه راهنمایی بفرمایید که از کجا میشه روغن ویتامین E (مخصوص) و اسید سیتریک تهیه کرد؟

    1. admin گفت:

      شما می‌توانید با جستجوی جمله “فروش روغن ویتامین E” این محصول را به راحتی پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *