نام محصول یا نام برند؟
تا به حال دقت کردید که خیلی از افراد به جای این که از کلمهی دستمال کاغذی استفاده کنند به آن کلینکس میگویند؟
یا حتما شنیدهاید که به جای کلمهی مایع سفید کننده از کلمهی وایتکس استفاده میکنند.
این اتفاق برای خیلی از محصولات پر مصرف اتفاق میافتد. معمولا قویترین برند یا قدیمیترین برند با تغییر نام محصول به نام برند خودش و جا انداختن آن بین مردم هم خودش را سر زبانها میاندازد هم جایگاه خودش را بین رقبا محکمتر میکند.
مثالهای بیشتری نیز میتوان زد مانند چای کیسهای که لیپتون خطاب میشود یا حتی اسپری مو یا تافت!
آیا در رده خودتراشها هم این اتفاق افتاده است؟
در ردهی خودتراشها هم این اتفاق افتاده است. به طور مثال اکثریت به جای کلمهی تیغ یا خودتراش از کلمهی ژیلت استفاده میکنند.
فرض کنید برای خرید دستمال کاغذی به سوپر رفتهاید، آنجا از مغازه دار درخواست “کلینکس سافتلن” میکنید! عجیب نیست؟
این دقیقا همان قدر عجیب است که شما از مغازه دار درخواست ژیلت سیلور، دورکو، بیک یا… کنید.
این اشتباه رایج سالهای سال است که با ما همراه است، اما فکر میکنیم زمان اصلاح کردن این اشتباه رسیده باشد. درست نیست؟
با ژیلت برندهای قویی مثل شیک، سیلور، بیک، دورکو و… وارد بازار شدند و حتی میتوان گفت ژیلت کمی تا حدودی از میدان رقابتی در ایران خارج شد و جای خودش را به برندهای دیگر داد.
ظهور این برندها و قدرت نماییشان باعث شد ژیلت دیگر تنها برند قوی و وسیع در حوزهی اصلاح نباشد. به خصوص که بر روی بازار مصرفی بانوان نیز خیلی قوی عمل نکرد. این به معنای ضعیف شدن این برند نیست، اتفاقا همان طور که گفتیم همچنان مردم خودتراش را گاها ژیلت خطاب میکنند.
اما فهمیدیم که بهتر است از کلمهی درست استفاده کنیم. ژیلت به معنی خودتراش نیست.
بله همانطور که اولین دیدار یا برخورد و یا هر چیزی به عنوان اولین باشه خیلی مهمه ، اسم اون محصول نیز تو ذهن باقی میمونه و دیگر محصولات مشابه به همان نام( مانند مثال های بالا) نام برده میشه که علی رقم اشتباه بودن ، این امری طبیعی شده است .