مراقبت و سلامتی

لایه برداری پوست

لایه برداری پوست به چه معناست؟

شما به وسیله لیف، اسکراب و یا مواد مخصوص لایه برداری، پوست مرده و آلوده را از روی سطح بدن خود پاک می‌کنید. این عمل همان لایه برداری از پوست است.

مزایای لایه برداری پوست چیست

شما با پاک کردن پوست از سلول‌های مرده و آلودگی‌ها، در حقیقت منافذ پوست خود را پاکسازی می‌کنید. در اکثر مواقع شست و شو کافی نیست، این آلودگی‌ها در منافذ باقی می‌مانند و جوش‌های سر سیاه و سر سفید ایجاد می‌کنند. وقتی منافذ پوست با پوست مرده و آلودگی پر شده باشد هنگامی که غدد چربی، روغن طبیعی تولید می‌کنند این روغن‌ها زیر پوست خشک به دام می‌افتند و راهی برای خروج پیدا نمی‌کنند. به همین دلیل به صورت جوش خود را نشان می‌دهند. اما با لایه برداری شما از این مسائل پیش‌گیری می‌کنید و مانع ایجاد جوش‌ها و بیماری‌های پوستی می‌شود. از بهترین مواد مخصوص لایه برداری می‌توان به صابون زغال اشاره کرد، زیرا با خاصیت سم‌زدایی بالایی که دارد به راحتی آلودگی‌های سطح پوست را به دام می‌اندازد.

از دیگر مزایای لایه برداری، کمک به گردش خون در قسمت‌های مورد نظر است و پوست را وادار به کلاژن سازی می‌کند. همچنین باعث می‌شود ماسک‌ها، سرم‌ها و کرم‌های مرطوب کننده مورد استفاده به بهترین شکل جذب شوند.

چگونه لایه برداری کنیم؟

اکنون که متوجه مزایای آن شدیم، سوال بعدی که پیش می‌آید “نحوه درست لایه برداری کردن” است.

روش های مختلفی را می‌توان نام برد. روش هایی مثل استفاده از اسکراب‌های بدن، دستکش، اسفنج‌ها و یا لیف‌های مخصوص لایه برداری. از این روش‌ها به عنوان روش‌های لایه برداری دستی نیز نام برده می‌شود.

روش دیگر استفاده از مواد شیمیایی مانند (Alpha-hydroxy acids (AHAs و یا (Beta-hydroxy acids (BHAs است. این ترکیبات با از بین بردن پیوند بین پوست مرده با سطح پوست بدن، باعث جدا شدن آن به صورت طبیعی می‌شود. متخصصین BHAs را برای پوست‌های مستعد آکنه و جوش پیشنهاد می‌کنند.

ابزار برای لایه برداری پوست

ابزار مناسب برای لایه برداری پوست

انتخاب کردن از میان این روش ها وابسته به نوع پوست شماست:

پوست‌ خشک

برای پوست‌های خشک معمولا روش دوم پیشنهاد می‌شود. استفاده از محصولاتی که دارای (Alpha-hydroxy acids (AHAs هستند گزینه‌ی مناسبی به شمار می‌آیند. (دقت کنید که قبل از استفاده از هر محصول یا هر روشی حتما با دکتر خود مشورت کنید یا اول روی بخشی از پوست بدن خود، آن را امتحان کنید. در صورت نداشتن حساسیت و آسیب ندیدن، از آن به طور کلی استفاده کنید.)

پوست حساس

در رابطه با پوست‌های حساس سعی کنید تا جای ممکن از لایه برداری با استفاده از اسکراب، لیف و … پرهیز کنید. این روش‌ها پوست شما را بیشتر تحریک می‌کند. از یک لایه بردار شیمیایی ضعیف استفاده کنید و آن را با یک حوله نرم، خیلی ملایم روی پوست قرار دهید. برای پوست‌های مستعد آکنه و جوش، می‌توانید لایه برداری شامل اسید سالیسیلیک را در مطب متخصص پوست خود امتحان کنید.

لایه برداری پوست چرب

برای پوست چرب، می‌توان از لایه برداری دستی استفاده کرد. پوست چرب ممکن است یک لایه تجمع اضافی روی سطح بدن داشته باشد. لایه برداری دستی با لیف‌ها، اسکراب‌ها و … می‌تواند آن را از بین ببرد. به آرامی با حرکات دورانی روی پوست، از اسکراب بدن یا صورت استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

پوست طبیعی یا نرمال

اگر پوست شما هیچ عارضه ای ندارد، می‌توانید هر کدام از روش‌ها را انتخاب کنید. لایه برداری دستی و شیمیایی هر دو برای این نوع پوست بی‌خطر است. شاید لازم باشد آزمایش کنید تا بفهمید کدام روش برای پوست شما بهتر جواب می‌دهد.

پوست ترکیبی

پوست ترکیبی ممکن است به ترکیبی از لایه برداری دستی و شیمیایی نیاز داشته باشد.اما دقت کنید از هر دو در یک روز استفاده نکنید، زیرا باعث تحریک پوست شما می شود. اگر بعد از لایه برداری پوست شما احساس خشکی کرد بلافاصله بعد از آن، از مرطوب کننده استفاده کنید.

لایه برداری پوست صورت

لایه‌برداری پوست

لایه برداری پوست در قسمت‌های مختلف بدن به روش خاص خود نیاز دارد:

صورت

نوع لایه بردار مورد استفاده برای صورت به نوع پوست شما بستگی دارد. برای اینکه به صورت دستی صورت خود را با یک اسکراب لایه برداری کنید، ابتدا صورت خود را بشورید تا تمیز و مرطوب شود. سپس با انگشت به آرامی لایه بردار را روی صورت خود بمالید و با حرکات کوچک و دورانی آن را مالش دهید. در نهایت با آب ولرم صورتتان را بشویید.

برای یک لایه بردار مایع شیمیایی، از پنبه یا پارچه نازک و تمیز استفاده کنید. با یک متخصص پوست مشورت کنید تا مشخص کند کدام نوع لایه بردار برای شما بی‌خطر است.

دست و پا

ساده‌ترین راه برای لایه برداری دست و پاها با لیف، اسفنج یا دستکش است. همچنین در حموم از اسکراب‌های بدن نیز می‌توان استفاده کرد. این کار می‌تواند به از بین رفتن سلولهای مرده پوست و تحریک گردش خون در آن نقاط کمک کند. برای کف پا، سنگ پا نیز گزینه مناسبی می‌باشد.

مناطق حساس

برای لایه‌برداری پوست‌های حساس باید دقت داشته باشید. اینکار حتما در حمام و هنگامی که پوست نرم و مرطوب است انجام شود. از تکنیک لایه برداری سطحی و ملایم استفاده کنید. از لایه بردارهای شیمیایی بپرهیزید زیرا میتوانند باعث تحریک و عفونت شوند. همچنین دقت کنید پس از اتمام کار، نواحی را خوب شست و شو دهید تا مواد اضافی و پوست مرده کاملا پاک شوند.

هر چند وقت یکبار باید پوست را لایه برداری کرد؟

تعداد دفعات آن به نوع پوست و متدی که از آن استفاده می‌کنید بستگی دارد.

به عنوان مثال برخی از لایه بردارهای شیمیایی قوی‌تر هستند. به طور کلی لایه برداری پوست یک تا دو بار در هفته کافی است تا برای خشکی پوست موثر باشد.

ممکن است پوست چرب نیاز به لایه برداری مکرر داشته باشد. از تکرار بیش از حد این کار خودداری کنید زیرا منجر به قرمزی و تحریک پوست می‌شود. اگر می‌خواهید بدانید چند بار لایه برداری پوست برای شما بی‌خطر و مناسب است، حتما با متخصص پوست خود مشورت کنید.

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “لایه برداری پوست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *